رئیس شورای اسلامی شهر دزفول دریکصد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر دزفول ضمن تسلیت در پی جان باختن ۱۶ نفر از هم استانی هایمان در حادثه رانندگی، افزود: محور دزفول، گتوند، شوشتر یکی از پرترددترین جاده های استان است و طرح چهار خطه کردن آن به کندی پیش میرود که با توجه به تردد بالا در این جاده باید تسریع یابد.
محمد محسن پرآور با اشاره به طرح جامع و تفصیلی شهر دزفول افزود: قرارداد طرح جامع دزفول در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۳۸۶ با شرکت مشاورین پاسارگاد منعقد شد و در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۰ مورد تایید قرار گرفت؛ ضمن اینکه در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۳ در شورای برنامهریزی و توسعه استان تصویب شد ولی به دلیل مشخص نبودن محدوده شهر علیرغم تشکیل جلسات مکرر اجرایی نگردید.
وی با بیان اینکه از زمان تهیه طرح جامع، زمان زیادی گذشته و باید به روز رسانی شود افزود: با توجه به اجرایی نشدن این طرح، اجرای پروژه های شهری نیازمند استعلام است که این موضوع باعث کند شدن روند اجرای پروژه ها میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به خدمت رسانی شهرداری به مناطق پرجمعیت حاشیه ای و کم برخوردار، افزود: در سال های گذشته طی صورتجلسه ای در فرمانداری ارائه خدمات به منطقه پیام نور به شهرداری دزفول واگذار شد و شهرداری خدماتی نظیر آب و فاضلاب، آسفالت و جمع آوری آبهای سطحی آن را بدون دریافت حتی یک ریال عوارض انجام میدهد و حالا اتصال این منطقه به شهر را منوط کرده اند به حل مشکل طرح جامع که باید برای مشکلات عدیده ای که ایجاد شده چاره اندیشی کرد.
وی گفت: به دلیل عدم تصویب طرح جامع نمی توانیم اقدام قانونی در مقابل زمین خوارهای این مناطق انجام دهیم.
پرآور در ادامه خواستار تعیین تکلیف محدوده شهری دزفول و اندیمشک شد و افزود: نباید سایر اقدامات ما تحت شعاع این موضوع قرار گیرد تا بتوانیم طرح جامع را مصوب و خدمات بهتری به شهروندان خصوصا در مناطق حاشیه ای ارائه دهیم.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول در ادامه یکی از مشکلات شهر دزفول را نبود فضای لازم برای دفن اموات دانست و اظهارداشت: ظرفیت چهار آرامستان در چهارگوشه شهر دزفول به طور کامل تکمیل است و اگر امکان دفن طبقاتی نبود با مشکل جدی مواجه میشدیم.
وی افزود: در سال های گذشته صد هکتار زمین نزدیک پادگان شهید باکری جهت احداث آرامستان در نظر گرفته شده که بدلیل نبود اعتبار، امکانات لازم نظیر فضای سبز و دسترسی مناسب ندارد بهمین دلیل شهروندان برای دفن اموات از آن استقبال نکردهاند و با هزینه زیاد اموات خود را در قبرستان های شهر خاک می کنند.
*جلوی دیرکردهای وام طرح قائم را باید بگیریم*
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به بدهی ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریالی شهرداری به بانک شهر به دلیل گرفتن وام در سالهای گذشته جهت اجرای پروژه قائم گفت: روزانه یک میلیارد و ۸۰ میلیون ریال جریمه دیرکرد برای شهرداری لحاظ میشود.
وی تکمیل طرح قائم را نیازمند یکهزار میلیارد ریال اعتبار دانست و افزود: تمام جنبه های پرونده پروژه قائم در مدت ۶ ماه توسط شورای شهر بررسی شده و تصریح کرد به دنبال این هستیم که جلوی دیرکردها را در مرحله اول بگیریم.
پرآور رفع مشکل پروژه قائم را مطالبه عامه مردم عنوان و اظهارداشت: اکنون گرفتاریهایی در پروژه قائم وجود دارد، پروژه نیمه تمام و بلا تکلیف مانده و سرمایه گذاران به دلیل عدم مالکیت شهرداری حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نمی شوند.
وی یکی از دلایل این خسارتها را نبود نظارت کافی از سوی استانداری بر پروژه های کلان شهرداریها عنوان و افزود: اگر مالکیت زمین ها، اعتبار و زمان بندی پروژه و پیشرفت کار آن مورد تائید و نظارت استانداری بود دچار این مشکلات نبودیم.
پر آور تصریح کرد در پروژه پارکینگ دروازه هم با همین مشکلات رو برو بودیم که مشکل این پروژه با پیگیری های انجام شده برطرف و بزودی بهره برداری خواهد شد.
بودجه امسال شهرداری دزفول هفت هزار میلیارد ریال است که میتواند کمک خوبی برای این شهر باشد.
مهراب فلسفی زاده در جلسه رسمی شورای شهر دزفول گفت: مبلغ خوبی از اعتبارات آلایندگی بین دزفول و شهرهای تابعه توزیع میشود که در راستای ساماندهی پسماند، آب های سطحی، حمل و نقل عمومی و … هزینه خواهد شد.
وی ادامه داد: برای ساماندهی پسماند در برخی استانها تا ۶ هزار میلیارد ریال نیز توزیع شده ولی طی چند سال برای خوزستان فقط ۲ هزار میلیارد ریال توزیع شد که با تخصیص عوارض آلایندگی می توان این موضوع را سر و سامان داد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت: بودجه امسال شهرداری دزفول هفت هزار میلیارد ریال است که میتواند کمک خوبی برای این شهر باشد.
وی با اشاره به ظرفیتهای فراوان شهرستان دزفول از شهرداری و سایر دستگاههای این شهرستان بابت برپایی موکب در مرز چذابه قدردانی کرد و افزود: اعضای شورای اسلامی شهر دزفول دغدغهعایی مطرح کردند که همگی آنها یا در حال پیگیری هستند یا قرار است روی آنها کار شود.
فلسفی زاده بیان کرد: انتظار میرود دغدغهها، مسائل و مشکلات دسته بندی شوند تا در نشستی با حضور مدیران مربوطه در استانداری مطرح و پیگیری شوند.
وی با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری افزود: آزمون تبدیل وضعیت سال گذشته برگزار شد و شهرستان دزفول بیشترین تعداد را از نظر کمی در این آزمون داشت.
مدیرکل امور شهری و شوراهای خوزستان اظهارداشت: شهرداری دزفول ۷۴۲ پست سازمانی دارد ولی در حال حاضر یکهزار و ۹۰۷ نیرو در این شهرداری مشغول به کار هستند با این وجود در برخی پستها با کمبود نیرو مواجهیم.
وی افزود: آزمون در راستای کنترل ورود نیروها و اقدامات پیشگیرانه برگزار شده در نتیجه از ورود نیرو تحت هر عنوان توسط شهردار جلوگیری میشود.
فلسفی زاده کاهش چشمگیر ورود نیرو به شهرداری ها را از سال گذشته یادآور شد و گفت: برخی نیروها تحت عنوان حجمی جذب میشدند ولی در جایگاههای ستادی مشغول به کار می شدند که با برگزاری آزمون آمار، دقیق، به روز و شفاف شد.
وی افزود: در ۴ سال گذشته هر سال ۹۰۰ تا یکهزار نیرو به بدنه شهرداریهای استان اضافه میشد که این موضوع مشکلاتی را برای پرداخت حقوق در برخی شهرداریها ایجاد کره است.
مدیرکل امور شهری و شوراهای خوزستان بیان کرد: بیس مطالعات در شهرداریهای ما ضعیف است و برخی بدون داشتن برنامه پنج ساله یا چشم انداز دچار روزمرگی هستند.
وی افزود: مطالعات آب خام باید انجام شود چرا که این آب برای توسعه فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.
فلسفی زاده آموزش کارکنان را از برنامههای پیش رو عنوان کرد و گفت: دورههای آموزشی کارکنان شهرداری دزفول نسبت به سال گذشته نزدیک به سه برابر بوده است.
وی افزود: قرار است یک دوره آموزشی نیز برای کارکنان شهرداریهای استان در یکی از شهرها برگزار شود که انتظار میرود دزفول میزبانی این دوره را برعهده بگیرد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استان خوزستان درخصوص دغدغه تشکیل شهرداری بافت تاریخی در دزفول گفت: این موضوع با توجه به ظرفیتهای موجود به طور قطع پیگیری میشود تا دزفول نیز مانند شهرهای شیراز و یزد، شهرداری بافت تاریخی داشته باشد.
تعریض جاده محمدبن جعفر طیار در حال انجام است و بدنبال اتمام آن هستیم
شهردار دزفول همچنین اظهارداشت: برای تخصیص اعتبارات عوارض آلاینده و ارزش افزوده باید متناسب با ظرفیت های هر شهر اعتبار در نظر گرفته شود.
عیسی زاده ادامه داد: تعریض جاده محمد بن جعفر توسط سازمان عمران شهرداری دزفول به عنوان پیمانکار در حال انجام است و فارغ از صورت وضعیتها به دنبال این هستیم که کار انجام شود.
وی افزود: برخی از اعتبارات در حوزه راه و شهرسازی جذب نشده اند و برگشت میخورند که میتوان از این کدهای اعتباری برای جادههای بن جعفر و شوشتر استفاده کرد.
محمد حسن عیسی زاده شهردار دزفول نیز در این باره گفت: اجرا نشدن طرح جامع و تفصیلی شهر دزفول تمام برنامههای شهری ما را تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: طرح جامع مصوب ما مربوط به دهه شصت است ولی اکنون ماهیت امور تغییر کرده و طرح باید بازنگری شود.
جایگاه شورای شهر فراتر از انتخاب شهردار است
علیرضا زمانی را دیگر عضو شورای اسلامی شهر دزفول نیز با انتقاد از رویه تایید نظام مهندسی گفت: گاه زدن یک مهر برای مجری ذیصلاح به اندازه تمام پولی که برای اجرای ساختمان هزینه شده هزینه می برد.
وی با بیان اینکه بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و رفاهی از وظایف شورای شهر است افزود: طرح هایی که مجری آن شهرداری نیست در کمیته تطبیق رد می شوند که این موضوع باعث تضعیف جایگاه شورا شده و باید اصلاح شود.
زمانی راد بیان کرد: انتظار میرود سفرهایی برای بازدید از طرحهای موفق دیگر شهرها نظیر یزد و کاشان مد نظر قرار گیرد تا از تجربیات این شهرها استفاده شود.
وی با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری گفت: همه مردم خوزستان ایثارگر هستند لذا انتظار میرود افرادی که بیش از ۱۰ سال سابقه دارند نیز تبدیل وضعیت شود تا احساس تبعیض بین نیروها ایجاد نشود.
ساخت و سازها بدلیل چالشهای نظام مهندسی با انبوه سازان در حال کاهش است
غلامعلی رسالتی فرعضو شورای شهر دزفول نیز در این نشست یکی از ضعفهای شورا و شهرداری را تغییر سلایق هر چهار سال یکبار دانست و گفت: طرحهای کلان شهری نباید با تغییر شوراها تغییر کنند برای مثال پروژه قائم اکنون دچار مشکل شده است.
وی با اشاره به گلایههای انبوه سازان دزفول افزود: انبوه سازان چالش های زیادی با نظام مهندسی دارند و با توجه به گرانی زمین و موانع نظام مهندسی، ساخت و ساز ها به شدت در حال کاهش است.
چالش مصالحات شهرداری دزفول بدلیل عادی بودن بخش عمده ای از سند زمین های شهر
عادل دوایی فرد دیگر عضو شورای اسلامی شهر دزفول نیز با قدردانی از تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداریهای استان گفت: انتظار می رود سایر پرسنل نیز تعیین تکلیف شوند.
وی رفع مشکل پسماند دزفول و شهرهای اطراف را نیازمند همت مسوولان استانی دانست و افزود: شهرداری اقداماتی با صرف هزینه در این راستا انجام داده ولی روند کند است و تکمیل آن نیازمند اعتبارات استانی است.
دوایی فر گفت: مصالحات سطح شهر مشکلاتی دارند که مقداری از این مشکلات به طرح جامع شهر دزفول و بخشی از آن به سند ثبتی بر میگردد؛ شهرداری با توجه به عادی بودن بخش عمدهای از سندهای شهر دزفول برای مصالحه با چالش جدی مواجه است.
وی با اشاره به وسعت بافت قدیم و مناطق حاشیه ای شهر خواستار اضافه شده محلات هدف و تخصیص اعتبارات بیشتر در حوزه بازآفرینی شهری برای دزفول شد.
رفع موانع شرکت پیمانکاران در مناقصات شهرداری
سید باقر موسوی فخر با اشاره به اینکه شرکت های پیمانکاری بدلیل نداشتن صلاحیت ایمنی قادر به شرکت در مناقصات شهرداری نیستند افزود به همین دلیل شهرداری در انتخاب پیمانکار نیروی انسانی و کارهای خدماتی دچار مشکل شده و بعضا چند نوبت مناقصه برگزار می شود و پیمانکاری در آن شرکت نمی کنند و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.
تفریغ بودجه چند ماه بعد از پایان سال ارزشی ندارد
علیرضا مجدی نسب دیگر عضو شورای شهر دزفول نیز با انتقاد از نحوه بودجه نویسی در شهرداریها گفت: تفریغ بودجه چند ماه بعد از پایان سال هیچ ارزشی ندارد و نمیتوان از آن استفاده کرد.
وی افزود: کمبود برنامه های آموزشی در شهرداری ها و شوراها به چشم می خورد که درخواست میشود دورههای آموزشی با دعوت از اساتید برگزار شود.
مجدی نسب اظهارداشت: در ارتباط با بودجه شهرداری ها، دزفول به عنوان یک شهر بهره مند تلقی میشود و معمولاً بودجه خوبی برای این شهر در نظر گرفته نمیشود حال آنکه شهرهای کوچک اطراف بودجههایی به مراتب بیشتر دریافت میکنند.
وی افزود: شهرداری با مازاد نیرو سر و کار دارد که باید برای رفع این مشکل همفکری شود ضمن اینکه پیگیریهای برای شهرداری بافت انجام دادیم ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.
روابط عمومی شورای اسلامی شهر دزفول